رحم اجاره ای
وکیل رحم اجاره ای

وکیل رحم اجاره ای

یکی از موضوعاتی که در سال های اخیر در جامعه رایج شده و در حال گسترش است بحث رحم اجاره ای است که در رابطه با آن باید گفت رحم اجاره ای در واقع استفاده از رحم شخص دیگری توسط یک نفر و به طور کلی در مواقعی که زوجه قادر به آن نیست. برای نگهداری شامل جنین نیست و این مشکل با مراجعه به بسیاری از پزشکان مجرب حل نشده است، بنابراین تصمیم می گیرید از شخص ثالثی که او هم زن است کمک بگیرید.

شایان ذکر است یکی از حقوق شخص اجاره کننده رحم پس از اجاره رحم این است که نوزادی که به این شکل متولد می شود هیچ شباهتی ژنتیکی به شخص ثالث نداشته باشد و تنها شخص ثالث ناقل آن است.

قوانین رحم اجاره ای
در مورد قوانین مربوط به رحم اجاره ای قانون معین و قابل اعتمادی برای آن وجود ندارد، اما در مورد قراردادها می توان به ماده ۱۰ قانون مدنی اشاره کرد که می گوید: عقود خصوصی به کسانی که آن عقد را منعقد می کنند در صورتی که مخالف آن نباشند. قانون، معتبر است.

بنابراین وقتی در تشکیل فرزند نطفه ای از شخص ثالث وجود نداشته باشد، می توان گفت که او پس از تولد کودک، بلافاصله کودک را به پدر و مادر خود می سپارد و حتی حق ندارد. اگر پدر و مادر منع کردند به ملاقات کودک بروید. و قانون دیگری مصوب ۱۳۹۲ در شورای اسلامی به نام قانون اهدای جنین در این زمینه قابل استفاده است. ذیل مواد قانونی این قانون قابل استفاده عینی است.

ماده ۱: بر اساس این قانون، کلیه مراکز ذیصلاح درمان ناباروری مجاز خواهند بود جنین های حاصل از لقاح را به خارج از رحم زوجین شرعی و شرعی پس از رضایت کتبی زوجین صاحب جنین به رحم زنانی که در آن زمان صاحب جنین هستند، انتقال دهند. باید ازدواج کنند و برای ناباروری ثابت شده خود اقدامات پزشکی انجام دهند (هر کدام به تنهایی یا هر دو).
ماده ۲: درخواست دریافت جنین اهدایی باید مشترکاً توسط زن و شوهر تنظیم و به دادگاه ارائه شود و دادگاه در صورت داشتن شرایط زیر مجوز دریافت جنین را صادر می کند.
طبق گواهی پزشکی معتبر، زوجین نباید بچه دار شوند و زوجه نیز باید توانایی پذیرش جنین را داشته باشد.
زوج ها دارای صلاحیت اخلاقی هستند.
هیچ یک از زوج ها نباید مجرد باشند.
هیچ یک از زوجین نباید به بیماری های صعب العلاج مبتلا باشند.
هیچ یک از همسران نباید معتاد به مواد مخدر باشند.
زوجین باید تابعیت جمهوری اسلامی ایران را داشته باشند.

ماده ۳: وظایف و مسئولیت‌های زوج‌های اهداکننده و گیرنده جنین و طفل از نظر نگهداری، تحصیل، نفقه و احترام همانند وظایف و مسئولیت‌های فرزندان و والدین است.
ماده ۴: صلاحیت زوج متقاضی خارج از نوبت و بدون رعایت تشریفات آیین دادرسی مدنی در دادگاه های خانواده رسیدگی می شود و عدم تایید صلاحیت زوجین قابل اعتراض می باشد.
فرآیند انجام کار

به طور کلی مراحل اجاره رحم تا زمان تولد نوزاد به شرح زیر است:

۱- انجام معاینات پزشکی: هر سه نفر (شامل زوج، زن، شخص ثالث یا زن باردار) با مراجعه به پزشک مربوطه و طی یک سری آزمایشات و معاینات ژنتیکی از سلامت خود و صحت این کار اطمینان حاصل کنند. .

۲- بررسی مسائل مربوط به امور حقوقی اعم از بایدها و نبایدهای دوران بارداری اعم از باردار و زوجین.

۳- معاینه توسط کمیته رحم جایگزین که اساساً اقدامات پزشکی و قانونی انجام شده را ارزیابی می کند.

۴- انجام روش های کمک باروری مانند (IVF)

۵- تحویل و تحویل جنین به زوجین همراه با امور حقوقی مربوط.

میزان موفقیت
امروزه بهره مندی از فناوری کمک باروری ART شامل استفاده از رحم جایگزین یا مادر جایگزینی برای بهترین و کارآمدترین روش های درمان موفق در درمان ناباروری است، به طوری که در ایالات متحده میزان موفقیت استفاده از رحم جایگزین است. ۷۵ درصد و در شرایطی که مادر شانس باردار شدن ۹۵ درصد است.

شرایط استفاده از رحم جایگزین به شرح زیر است:

عدم اعتیاد این زوج به مواد مخدر
دریافت برگه معرفی مبنی بر لزوم استفاده از رحم اجاره ای از متخصص زنان
عدم ابتلای زوجین به بیماری های خاص مانند: ایدز، هپاتیت و غیره.
سونوگرافی با تایید پزشک معالج از نظر حجم و ذخیره تخمدان ها
شرایط اجاره دهنده رحم اجاره ای

خانمی که قصد اجاره رحم دارد نیز باید شرایط زیر را داشته باشد:

سن افراد زیر ۳۵ سال
ترجیحاً متاهل و شیرده نباشند.
از سلامت جسمی و روانی برخوردار باشد.
عدم استفاده از داروهای خاص توسط کسی
سلامتی یکی از بیماری های خاصی است که بارداری برای مادر و جنین خطرناک است.
حداقل یک بار تجربه بارداری موفق داشته باشید.
سابقه سقط جنین، زایمان زودرس، فشار خون بالا، دیابت بارداری یا عوارض شدید بارداری را نداشته باشید.
عدم وجود برخی بیماری ها مانند ایدز، هپاتیت و غیره.

مدارک لازم برای رحم اجاره ای

۱- شناسنامه و کپی صفحه اول و دوم

۲- سند ازدواج و کپی صفحات اول تا چهارم آن

۳- یک قطعه عکس ۴*۳ از هر زوج

۴- دفترچه بیمه

روش تنظیم قرارداد رحم اجاره ای

در این نوع قراردادها طرفین قرارداد مشخص شده و مواردی مانند مدت قرارداد که ۹ ماهه است و موضوع قرارداد که اجاره رحم ناقل است تنظیم می شود. .

اما در مجموع در خصوص این قراردادها به دلیل حساسیتی که دارد قرارداد محکمی نوشته است زیرا بعد از تولد فرزند مسائلی مانند تحویل ندادن فرزند به زوجین، زنا و رابطه نامشروع مطرح می شود که خود باعث ایجاد حقوقی مهم می شود. از آنجایی که متن قرارداد بسیار حائز اهمیت است، پیشنهاد می شود حقوق شخص اجاره کننده رحم و زوجین ضایع نشود، با وکیل  من که در این زمینه فعال هستند مشورت نمایید.

آیا اجاره رحم در ایران قانونی است؟

همانطور که گفته شد در خصوص اجاره رحم قانون خاصی وجود ندارد و می توان به این سکوت قانونی و وجود ماده ۱۰ قانون مدنی که عقود بین افراد را صحیح می داند در صورتی که خلاف قانون نباشد اشاره کرد. که این نوع قراردادها قانونی هستند. تا زمانی که خلاف قانون نباشند. لذا با توجه به موارد ذکر شده و عدم وجود قوانین مربوطه توصیه می شود قبل از هر اقدامی در این زمینه با وکلای مجرب ایرانی که در این زمینه مسلط هستند مشورت نمایید.

در صورت نیاز می توانید برای دریافت مشاوره کاملا رایگان از وکیل من با شماره ۸۷۲۰-۶۰۰-۰۹۱۲ تماس بگیرید.

وکیل رحم اجاره ای
1.5/5 - (2 امتیاز)
tell
mobile
telegram
whatsapp