وکیل چک برگشتی

چک وسیله پرداختی است که به وسیله آن صادرکننده باید به مبلغی که در تاریخ مندرج در چک در حساب خود نوشته شده باشد، در غیر این صورت دارنده چک می تواند چک را مسترد کند.

داستانی که گرفتار بسیاری از افرادی شده است که معاملات خود را با چک انجام داده اند و برای آنها دردسرهای زیادی ایجاد کرده است که حتی در برخی موارد عوارضی به وجود می آید که ممکن است فردی که با مقررات قانونی آشنایی ندارد نتواند به طور کامل حق خود را دریافت کند. رنج به همین دلیل توصیه می شود در این موارد از ریسک پذیری پرهیز کرده و پرونده را به وکیل چک برگشتی بسپارید.

به خصوص که چند سال پیش قانون جدیدی تصویب شد که قوانین و مقررات مربوط به چک را تغییر داد و نوآوری هایی ایجاد کرد که روال گذشته را تغییر داد.

تغییرات در قانون جدید چک

قانونگذار با ایجاد تغییراتی در قانون چک قدیم و ایجاد نوآوری در قانون جدید چک، مقرراتی را وضع کرده است که هر صادرکننده و گیرنده چک باید از آن آگاه باشد.

از مهم ترین تغییرات قانون جدید صدور چک می توان به تعیین مهلت اعتباری ۳ ساله برای دسته چک، ایجاد چک انفرادی، در نظر گرفتن سقف اعتبار برای صدور چک تا سقف معین، تغییر نحوه انتقال چک، ایجاد فیشر اشاره کرد. چک و … یکی از جالب ترین دستاوردهای قانون جدید نحوه استعلام چک های جدید است که برای دارنده چک بسیار مفید به نظر می رسد.

استعلام چک برگشتی

قانون صدور چک قانونی است که جنبه کیفری چک را در نظر گرفته و برای چک های برگشتی مجازات تعیین می کند. این قانون برای اولین بار در سال ۱۳۶۱ تصویب و در سال ۱۳۷۶ اصلاح شد.

بر اساس قانون جدید چک های برگشتی، سامانه های جدیدی برای اعطای دسته چک به افراد در نظر گرفته شد و پس از اعتبار سنجی های لازم، دسته چک در اختیار افراد قرار می گیرد و در صورت برگشت چک، با مجازات مواجه می شوند.

البته قانون جدید این امکان را نیز برای شما فراهم کرده است که قبل از اخذ چک، اعتبار صادرکننده چک را بررسی کرده و وضعیت چک های برگشتی وی را پیگیری کنید. قبول نکن

استعلام چک برگشتی از این طریق از طریق سامانه صیاد و شامل چک های جدید صیاد است که دارای شماره منحصر به فرد می باشد، در نتیجه کسانی که همچنان از چک های قدیمی استفاده می کنند نمی توانند وضعیت چک های برگشتی صادرکننده را از طریق این سامانه بررسی کنند. انجام می‌توانید از یک وکیل چک برگشتی برای اطمینان از پیگیری صحیح چک یا پرونده‌های مرتبط کمک بگیرید.

بنابراین استعلام چک های برگشتی قدیمی از طریق سامانه صیاد امکان پذیر نیست.

شکایت کیفری چک برگشتی:

شکایت کیفری یکی از رایج ترین راه های ثبت شکایت چک برگشتی است. در این روش باید چک را قبل از شش ماه برگردانید و ظرف شش ماه شکایت کیفری خود را به دادسرا تحویل دهید. در غیر این صورت امکان شکایت کیفری را نخواهید داشت و فقط می توانید اقدام قانونی یا ثبت نام کنید.

لازم به ذکر است در برخی چک ها مانند چک سفید امضا (در این نوع چک، صادرکننده چک قسمت مبلغ و در برخی موارد تاریخ را خالی می گذارد و گیرنده چک می تواند مبلغ مورد نظر را بر روی آن بنویسد. و امکان شکایت کیفری وجود ندارد.

طبق قانون جدید مردم باید چک را ثبت کنند و در صورت بروز مشکل در مراحل ثبت، می توانید ۰ تا ۱۰۰ شکایت از چک های ثبت نشده را از طریق وکیل متخصص چک برگشتی پیگیری کنید.

مراحل شکایت از چک برگشتی:

در ادامه به بررسی مراحل شکایت از چک های برگشتی پرداخته ایم. این مراحل که با کمک وکیل چک برگشتی قابل انجام است عبارتند از:

برگشت زدن چک:

در صورتی که صاحب چک یعنی شخصی که برای اولین بار چک را به بانک ارائه می کند متوجه شود صادرکننده چک به مبلغ مندرج در چک وجه نقدی در حساب خود ندارد، ابتدا باید چک را مسترد کند. و سپس درخواست گواهی عدم پرداخت از بانک. توجه داشته باشید که زمان عامل مهمی است که باید آن را در نظر بگیرید زیرا فقط دو ماه فرصت دارید تا آن را معکوس کنید. برخی افراد تصور اشتباهی دارند که فرصت مذکور شش ماه است، اما در واقع شما فقط دو ماه فرصت دارید تا مراحل بانکی را طی کنید.

ممکن است با توجه به حجم بالای چک های برگشتی و ازدحام بیش از حد، فرصت مذکور برای طی مراحل اداری کافی نباشد. برخی از افراد نیز این ایده را دارند که با برگشت چک، فرآیند اداری ثبت شکایت به پایان می رسد. اما در واقع بازگرداندن چک به تنهایی برای دریافت پول کافی نیست. پس از بازپرداخت چک، شش ماه فرصت دارید تا شکایت و مراحل قانونی را مطرح کنید، در غیر این صورت نباید انتظار دریافت وجه خود را داشته باشید.

به اداره ثبت مراجعه کنید:

برای اینکه دارنده چک بتواند به طور قانونی پول خود را نقد کند، می تواند از دو طریق این کار را انجام دهد:

۱- به اداره ثبت مراجعه نمایید

مردم اغلب برای وصول سریع چک به دادسرا یا دادگستری مراجعه می کنند، ضمن اینکه اداره ثبت نیز در دایره اجرای ثبت، اختیاراتی برای این موضوع دارد. طبق ماده ۲۴۵ آیین نامه اجرای مفاد اسناد معتبر، درخواست اجرای چک باید به اداره ثبت محل استقرار بانک صادرکننده چک شود.

پس از مراجعه دارنده چک برای وصول به بانک و متعاقباً صدور گواهی عدم پرداخت برای وی از سوی بانک، باید برگه چک را به همراه کپی اصل چک و گواهی عدم پرداخت به اجرائیه تحویل دهد. بخش ثبت و در نتیجه علیه صادرکننده چک برای صدور اجرائیه. البته این مرحله تا زمان صدور اجراییه تقریباً ۴۸ ساعت زمان می برد.

۲- مراجعه به محاکم قضایی

عواقب چک برگشتی: 
سامانه بانکی پس از ثبت در سامانه یکپارچه بانک مرکزی مبنی بر عدم امکان پرداخت یا کسری موجودی چک، وضعیت را به صورت آنلاین به بانک ها و مؤسسات مالی و اعتباری اعلام می کند. بانک ها و موسسات مالی و اعتباری موظفند پس از بیست و چهار ساعت در صورت از بین رفتن اثر چک در مقابل صاحب حساب اقدامات زیر را انجام دهند:

برای جلوگیری از افتتاح هر نوع حساب و صدور کارت بانکی جدید.
کلیه حساب ها یا کارت های بانکی و هرگونه وجوهی که متعلق به صادرکننده است باید مسدود شود.
جلوگیری از پرداخت هر نوع تسهیلات بانکی یا اعطای هر گونه ضمانت ارزی یا ریالی.
از گشایش اعتبار اسنادی، ارزی و ریالی خودداری کنید.
متعاقبا باید اقدامات لازم برای جلوگیری از هر چیزی که قرار است به نام صادرکننده چک برگشتی ثبت شود، انجام شود. مثلاً شخصی که چک برگشتی یا بی حرمتی صادر کرده است نمی تواند سند ملک یا خودرو را به نام خود امضا کند، عضو فعال هیأت مدیره یک شرکت شود یا ممنوع الخروج و حتی از واریز وجه جلوگیری شود. به حساب او لازم به ذکر است که امکان برگشت چک با چک ماهیگیر بسیار کاهش یافته است.

امکان حبس در چک برگشتی:
پس از صدور رأی قطعی و ابلاغ با کمک وکیل چک برگشتی، دادگاه صالح نسبت به صدور اجرائیه اقدام و اجرای حکم آغاز شود. در صورت عدم تسویه بدهی صادرکننده چک در مهلت مقرر، اموال و دارایی وی توقیف و مبلغ چک از مال توقیف شده به طلبکار پرداخت می شود. در صورت عدم شناسایی اموال از طریق اجرای احکام جهت اخذ محکومیت اقدام شود.

زمان رسیدگی به چک برگشتی:
پس از ابلاغ اجرا، به صادرکننده چک برگشتی ۱۰ روز مهلت داده می شود تا بدهی خود را تسویه کند یا با رضایت دارنده چک اقدامات لازم را برای تسویه آن انجام دهد یا وجه را به مرجع ذیصلاح معرفی کند. به منظور تسهیل در اجرای تصمیم. در صورت عدم تحقق وضعیت مذکور، چک بابت ضمانت کار یا تعهد در معامله صادر نشده باشد و مشروط به تحقق شرط نباشد و خود صادرکننده حکم به عدم پرداخت نداده باشد. قوه قضائیه برای اجرای حکم اقدام می کند و بدین وسیله طلبکار می تواند اموال یا پول شما را پس بگیرد.

در چنین شرایطی اگر صادرکننده شکایتی داشته باشد، مثلاً چک از طریق کلاهبرداری، خیانت در امانت یا سایر جرایم بوده است، باید در مرجع صالح قضایی اقامه دعوی کند.

. جهت پیگیری و استعلام چک برگشتی می توانید از طریق درگاه ملی قوه قضائیه به آدرس https://eadl.ir/ مراجعه نمایید. ابتدا باید در سامانه ثنا ثبت نام کنید. جهت صرفه جویی در وقت و انرژی می توانید قبل از مراجعه حضوری به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی از طریق آدرس https://sana.adliran.ir/ اطلاعات اولیه خود را ثبت نمایید.

شکایت چک برگشتی
شکایت چک مانند سایر شکایات باید در مراجع قضایی اعم از دادگاه یا شوراهای حل اختلاف و در مواردی در اجرای ثبت ثبت شود.

در صورت طرح دعوای خود در محاکم قضایی باید با تقدیم دادخواست یا شکایت و پرداخت هزینه دادرسی رسیدگی به آن را از دادگاه درخواست کنید.

شکایت از چک برگشتی بسته به حقوقی یا کیفری بودن چک شما متفاوت است و هر کدام مقررات خاص خود را دارد اما به طور کلی پس از صدور رای دادگاه، شخصی که حکم علیه او صادر شده است (متهم) باید محکوم شود اجرا کردن

در این صورت باید هزینه ای پرداخت شود که به آن چک برگشتی نیم دوجین می گویند.

صدور اجرایی در کمترین زمان ممکن:

در اداره ثبت هیچ گونه رسیدگی بدوی و دادگاهی وجود ندارد و اجرائیه از همان مرحله اول صادر می شود. یکی از جنبه های مثبت آن عدم وجود مرحله مقدماتی برای مراجعه به اداره ثبت است و از همان مراحل اولیه که فرد درخواست خود را ثبت می کند قابل اجرا خواهد بود زیرا چک سند رسمی معتبر برای اداره ثبت محسوب می شود. در صورت نیاز به ممنوعیت خروج، به محض ثبت درخواست دارنده چک، بدهکار ممنوع الخروج می شود.

نکاتی برای ثبت شکایت در مورد چک برگشتی:
هنگام پیگیری چک برگشتی به نکات زیر توجه کنید:

۱- از پشت و اصل چک دو کپی تهیه کنید.

۲- دو نسخه گواهی بانکی با ذکر دلیل عدم پرداخت چک تهیه کنید.

۳- رونوشت های تهیه شده برابر با اصل در مراجع قضایی تهیه شود.

۴- شکایت را در فرم های چاپی مخصوص تکمیل و امضا کنید.

۵- اصل شناسنامه، شناسنامه به همراه اصل چک را به مرجع قضایی تحویل دهید.

در صورت نیاز می توانید برای دریافت مشاوره کاملا رایگان از وکیل من با شماره ۸۷۲۰-۶۰۰-۰۹۱۲ تماس بگیرید.

4.3/5 - (23 امتیاز)
tell
mobile
telegram
whatsapp