پاک کردن طلاق از شناسنامه

روش پاک کردن طلاق از شناسنامه

پس از ثبت طلاق در دادگاه و صدور حکم طلاق، اگر زوجین به هم نزدیک نباشند، می‌توانند با ارائه حکم دادگاه و طلاقنامه به اداره ثبت احوال، شناسنامه خود را تعویض کنند و یک شناسنامه سفید جدید اخذ کنند. این عمل باعث حذف اطلاعات مربوط به طلاق از شناسنامه قبلی و اصطلاحاً پاک کردن طلاق از شناسنامه می‌شود.

در صورتی که زوجین به هم نزدیک باشند و تصمیم به ازدواج دوباره گرفته باشند، فقط با ثبت ازدواج بعدی، شناسنامه تعویض خواهد شد و نیاز به حضور در اداره ثبت احوال برای حذف طلاق از شناسنامه نیست.

در انجام این عمل، نوع طلاق باید به صورت “بائن غیر مدخوله” باشد؛ به این معنی که طلاق با توافق طرفین اتفاق افتاده باشد و طلاق توافقی باشد و دادگاه در میان نباشد.

به این ترتیب با ارائه حکم دادگاه و طلاقنامه به اداره ثبت احوال، زوجین می‌توانند پرونده طلاق را از شناسنامه حذف کرده و شناسنامه جدیدی بدون ذکر اطلاعات طلاق دریافت کنند.

آیا امضا توافق های زوجین و یا امضا دادخواست و یا حضور در غربالگری و مشاوره التزام و الزامی برای طرفین به وجود می آورد؟

خیر، امضا توافق‌های زوجین، دادخواست و حضور در غربالگری و مشاوره به طور مستقیم و اجباری تعهد و الزامی برای طرفین به وجود نمی‌آورد.

همانطور که توضیح داده شد، تا قبل از ثبت رسمی در دفترخانه طلاق، هر یک از زوجین که پشیمان شود، می‌تواند در هر مرحله پرونده متوقف کند و توافق‌ها و امضاهای قبلی بلا اثر می‌شوند.

مهم است که زوجین در هر مرحله از روند طلاق به دقت عمل کنند و تا زمانی که رای طلاق توافقی ثبت نشده باشد، هیچ توافق یا امضاهای قبلی برایشان الزامی نیستند.

دادگاه‌های خانواده اصولاً فقط در رای‌ها و تصمیم‌های مرتبط با زوجیت تأثیر دارند و از پذیرش سایر توافق‌های خارج از این موضوع خودداری می‌کنند. به همین دلیل موکلین باید در هنگام قبول وکالت توجه کنند که توافق‌هایی که خارج از موضوع زوجیت هستند، ممکن است از صلاحیت دادگاه خانواده خارج شوند و احتمالاً باید در قبال آنها به دادگاه‌های دیگر مراجعه کنند.

به عنوان مثال، اگر زن و شوهر در خصوص اموال مشترک خود توافقی دارند که خارج از صلاحیت دادگاه خانواده است، آنها می‌توانند این توافق را به عنوان یک قرارداد مکتوب میان خود داشته باشند که با امضاء دارای اعتبار قانونی در دادگاه است و در صورت لزوم به دادگاه مربوطه ارائه داده شود.

پاک کردن طلاق از شناسنامه

آیا مشاوره قبل از طلاق توافقی و همه چیز در خصوص آن الزامی است؟

خیر، در قانون حمایت خانواده مصوب ۱۳۹۱ مشاوره قبل از طلاق الزامی شده است، اما این مشاوره توافقی برای طرفین به وجود نمی‌آورد و صرفاً یک مرحله اجباری قبل از طلاق است. از آذر ماه ۹۷ توافق بین قوه قضاییه و سازمان بهزیستی انجام شده که مشاوره قبل از طلاق و نظارت بر مراکز مشاوره با آن سازمان باشد. اقدام به طراحی و تاسیس سامانه تصمیم (مداخله در طلاق) کرده اند تا از شرایط طلاق توافقی بهتری برخوردار شوند.

در این سامانه، متقاضیان طلاق توافقی می‌توانند در سایت مربوطه ثبت نام کرده و پس از وارد کردن مشخصات خود با انتخاب تاریخ مراجعه و مرکز غربالگری، اقدام اولیه برای طلاق توافقی و مشاوره را انجام دهند. سپس پس از مراجعه به مرکز غربالگری و ثبت اطلاعات زوجین و علت طلاق آنها، به یکی از مراکز مشاوره تحت نظر بهزیستی جهت مشاوره معرفی می‌شوند.

نکته‌ای که باید توجه داشته باشید، این است که طلاق توافقی اولین راه حل مشکلات زناشویی نیست و باید بپذیریم که در مرحله اختلاف شدید که در حال تصمیم گیری برای جدایی اند، در شرایط روحی سختی هستند. اینجاست که کمک مشاور با تجربه و حتی کمک دوستان و اطرافیان عاقل برای پیدا کردن تصمیم صحیح‌تر اهمیت پیدا می‌کند. بی‌دلیل نیست که در قرآن از ما خواسته شده قبل از طلاق و در مرحله اختلاف شدید یک نفر متاهل از خانواده مرد و یک نفر متاهل از خانواده زن به عنوان داور و حکم ورود پیدا کنند. باید از این آموزه‌ها دور نشد و به رنگ تشریفاتی گرفته شد.

 

چرا در طلاق توافقی از مشاوره استفاده کنیم؟

مشاوره در طلاق توافقی دارای دو مزیت اصلی است. اولاً، این نوع مشاوره جلوی تصمیمات زودگذر و عجولانه برای طلاق را می‌گیرد که این امر به عنوان مهم‌ترین مزیت مشاوره به حساب می‌آید. اغلب در موارد اختلاف و انزوا، تصمیمات گرفته شده در عصبانیت و در دمای غضب صحیح نیستند. دوماً، مشاوره توسط شخصی متخصص، به زوجین کمک می‌کند تا به مسائل زندگی و مشکلات زوجی‌شان از نگاه متفاوتی نگاه کنند و راه‌حل‌های موثرتری برای مشکلات پیدا کنند.

تصور اشتباهی وجود دارد که در کشورهای غربی یا پیشرفته‌تر، طلاق رسمی آسان‌تر است. این تصور اشتباه است؛ به عنوان مثال در کانادا، زوجین متقاضی طلاق با توافق باید تاریخ جدایی را به شهرداری اعلام کنند و بعد از یکسال، رای طلاق صادر خواهد شد. همچنین، در طلاق‌های یکطرفه ازدواج رسمی که پروسه قانونی بسیار طولانی دارد، دلیلی می‌تواند داشته باشد که زوجین به این روش انتخاب کنند.

به عنوان یک نکته مهم، اگر زوجین به اصرار در طلاق توافقی داشته باشند حتی اگر دلیل موجهی نداشته باشند، گواهی عدم انصراف از طلاق به آن‌ها داده خواهد شد و با این گواهی، ثبت دادخواست طلاق در دفتر خدمات الکترونیک قضایی ممکن خواهد بود. بنابراین، نیازی به دلایل مجازی‌پسند برای طلاق توافقی نیست و در دادگاه هم همین امر صادق است.

در تمامی دادخواست‌ها، از جمله دادخواست طلاق توافقی، لازم است آن‌ها از طریق دفتر خدمات الکترونیک قضایی ثبت شوند و به دادگاه ارسال گردند. مراجعه مستقیم به دفتر طلاق بدون دادنامه (رای دادگاه) امکان‌پذیر نیست، حتی اگر زن و شوهر وکالت‌نامه طلاق از شوهر داشته باشند، این الزام برای زوجین مقیم خارج از کشور هم وجود دارد. همچنین، راهکار مشاوره نرفتن و تبدیل طلاق یک‌طرفه به توافقی در تهران نیز این‌گونه است که ثبت دادخواست طلاق توافقی و اخذ گواهی عدم انصراف از طلاق الزامی است. به‌طور کلی، مشاوره و طلاق توافقی از نظر حقوقی و قوانین ایران اجباری هستند.

 

طلاق توافقی ایرانیان مقیم خارج از کشور

در صورتی که هر دو یا یکی از زن و شوهر در خارج از کشور مقیم هستند و قصد دارند طلاق توافقی را انجام دهند، باید مراحل زیر را طی کنند:

۱٫ تنظیم وکالتنامه از طریق سفارت یا کنسولگری ایران در خارج: برای انجام مراحل طلاق توافقی، باید به شخصی در ایران (مثلاً یکی از وکلای گروه ما) وکالت بدهید. این وکیل نیاز به مدارک وکالتنامه و سایر مدارک مرتبط دارد.

۲٫ ارسال مدارک به وکیل در ایران: مدارک تنظیم شده از طریق وکالتنامه به وکیل شما در ایران ارسال می‌شود.

۳٫ تهیه وثیقه طلاق توافقی از طریق سامانه میخک: در حال حاضر، وکالت توسط تبعه‌های ایران مقیم در خارج کشور در هر موضوعی، از جمله طلاق، در سامانه میخک وزارت امور خارجه تنظیم می‌شود و نیاز به پست‌کردن مدارک نیست.

۴٫ اخذ رای طلاق توافقی: وکیل با وکالت مذکور از طریق طلاق توافقی و با توجه به توافقات زن و شوهر، رای طلاق را اخذ خواهد کرد. در صورت داشتن اختیار، این رای طلاق در دفتر طلاق نیز ثبت رسمی می‌شود.

۵٫ تعیین تکلیف مهریه و حضانت فرزندان: تکلیف مهریه و حضانت فرزندان همان است که زن و شوهر در توافق خود تعیین می‌کنند و در وکالتنامه منعکس می‌شود. بنابراین، متن وکالتنامه بسیار مهم است و مبنای کار وکیل و دادگاه خانواده خواهد بود.

توصیه می‌شود که در متن وکالتنامه‌های تنظیم شده در خارج از کشور، چند جمله کلیدی را حتماً اضافه کنید:

۱٫ حق اعتراض به رای تجدید نظر و فرجام‌خواهی و اسقاط آنها.

۲٫ وکالت در قبول بذل در وکالت شوهر (اگر زن وکالت به کسی می‌دهد)، به عبارت دیگر، وکالت در بذل مهریه و مشخص‌کردن مقدار بذل.

۳٫ اگر فرزند در سن حضانت دارند، وکالت در تعیین تکلیف حضانت فرزندان، تعیین نفقه و مدت ملاقات.

در صورتی که قرار است مهریه بخشیده شود، متن وکالتنامه زن باید نوشته شود که وکالت در بذل کل مهریه و همچنین در وکالت زوج نیز باید نوشته شود: وکالت در قبول بذل کل مهریه. اگر قرار است که مقداری یا همه مهریه پرداخت شود، وکالتنامه زن باید درج شود: وکالت در بذل عین مهریه، کمتر، بیشتر و یا معادل آن. همچنین، در وکالتنامه زوج نیز باید درج گردد: وکالت قبول بذل عین مهریه یا معادل آن یا کمتر یا بیشتر، به عبارت دیگر وکالت در قبول هر مقدار از مهریه یا معادل آن.

شرایط و مراحل طلاق با وکالت طلاق (حق طلاق)

در این متن به تفصیل شرایط و مراحل طلاق با وکالت طلاق (حق طلاق) توضیح داده شده است. اجمالاً می‌توان گفت که یکی از زن یا مرد می‌تواند وکالت طلاق را به دیگری یا همسر خود بدهد، به طوری که حق طلاق مرسوم شده است. در صورت کامل بودن وکالت، گروه وکلای پارسای بدون نیاز به حضور زوجین و از طریق درخواست طلاق توافقی رای مربوطه را از دادگاه اخذ خواهند کرد، بدون اهمیت اینکه وکالتنامه طلاق در ایران تنظیم شده باشد یا در خارج از کشور، یا وکالت دهنده مرد باشد یا زن.

لطفاً به چند نکته ضروری در شرایط وکالتنامه محضری طلاق توجه کنید قبل از مراجعه به دفتر وکالت ما در آیت الله کاشانی و یا تماس برای مراجعه غیر حضوری از شهری به غیر از تهران:

۱٫ در دفتر وکالت وکلای پارسای، فقط وکالت در طلاق‌هایی را قبول می‌کنیم که زن مهریه را بپردازد یا قبلاً پرداخت کرده باشد. مگر اینکه زوج شخصاً حضور پیدا کند و پرداخت مهریه را قبول کند و یا همکاری کرده و وکالت را اعطا کند و یا از طریق دفتر خدمات قضایی با دادن لایحه‌ای قبول بذل مهریه کند. در همچنین ما شما را راهنمایی خواهیم کرد تا نگران نباشید.

۲٫ بایستی در وکالتنامه طلاق از طرف زوج (شوهر) عبارت “قبول بذل” وجود داشته باشد.

۳٫ در صورتی که متن وکالت “اسقاط حق تجدید نظر و فرجام‌خواهی” را نداشته باشد، بعد از صدور رای بایستی چهل و چهار روز برای اجرای صیغه طلاق در محضر صبر کرد.

گواهی بارداری و آزمایش بارداری در مراحل طلاق

دادگاه ملزم است در هر رای طلاق، وضعیت بارداری یا عدم بارداری زن را مشخص کند. اگر زنی بالای ۵۰ سال باشد، به عنوان یائسه در نظر گرفته می‌شود و نیازی به آزمایش بارداری ندارد. از سوی دیگر، اگر زن باکره باشد، دادگاه او را به پزشکی قانونی معرفی می‌کند تا جهت معاینه و اخذ گواهی مربوطه اقدام شود. یک فرض دیگر و رایج این است که زن نه یائسه است و نه باکره که در این صورت که خیلی شایع است، ارائه جواب آزمایش بارداری الزامی است.

روش‌های متداول دادگاه‌های خانواده به دو صورت است؛ برخی از دادگاه‌ها زن را ملزم به ارائه آزمایش بارداری در زمان رسیدگی و قبل از صدور حکم می‌کنند، و بعضی دیگر این موضوع را به دفتر ثبت طلاق مکلف می‌سازند تا بررسی صحت آن و اعلام نتیجه در طلاق‌نامه را انجام دهند.

 

حضانت فرزندان در طلاق توافقی

یکی از موارد مهم در طلاق توافقی، توافقات مرتبط با حضانت فرزندان است. پرسش‌های زیادی درباره شرایط حضانت در طلاق توافقی وجود دارد، اما آگاهی از چند نکته ضروری بسیار اهمیت دارد.

اول اینکه فرزندان دختر بالای ۹ سال و پسران بالای ۱۵ سال، از سن حضانت خارج محسوب می‌شوند. به همین دلیل، دادگاه درباره آن‌ها تصمیمی اتخاذ نمی‌کند و حضانت آن‌ها در رای طلاق مشخص نمی‌شود.

دوم، برخی خانم‌ها به اشتباه اعلام می‌کنند که مهریه را به ازای حضانت فرزندان می‌پردازند. این موضوع قانونی و معتبر نیست و ارتباطی با حضانت ندارد.

سوم، میزان ملاقات با طرف مقابل و همچنین مسئله پرداخت نفقه بر عهده توافق زوجین است و آن‌ها باید درباره آن توافق کنند.

بنابراین، هنگامی که زوجین متقاضی طلاق به دفتر وکالت مراجعه می‌کنند، توافق بر سر همه این مسائل بسیار مهم است.

چهارم، ممکن است بعداً بین زوجین به دلایلی اختلاف در مورد حضانت به وجود آید، اما ملاک برای دادگاه مصلحت فعلی طفل است نه توافق قبلی زوجین.

 

عدم حضور زوجه در طلاق توافقی

برای ثبت دادخواست طلاق توافقی، حضور زوجین یا وکلای آن‌ها الزامی است و طی مراحل قانونی طلاق توافقی تا صدور رای (گواهی عدم امکان سازش) نیز، حضور زوجین یا وکلای آن‌ها الزامی است. همانطور که از کلمه “توافق” مشخص است، طلاق توافقی بر مبنای توافق زن و شوهر بر جدایی است و شروع آن با دادخواست است که نیازمند امضاء زوجین یا وکیل‌های آن‌ها است.

اگر زوج از زوجه وکالت در طلاق داشته باشد، نیازی به حضور شخص زوجه نیست، اما الزاماً مرد باید با وکالتی که از زن دارد، وکیل تعیین کند. بنابراین، در این حالت هم امضاء و حضور وکیل به عنوان واسطه برای ثبت دادخواست و مراحل طلاق در دادگاه اجباری است.

اما اگر رای قطعی طلاق توافقی صادر شده باشد، در مدت ۳ ماه اعتبار گواهی عدم امکان سازش، عدم حضور زوجه در طلاق توافقی برای ثبت طلاق در دفترخانه مانع ثبت طلاق توسط زوج نیست.

لازم است در این خصوص به یاد داشته باشیم که در هر نوع طلاق، قابلیت اعتراض وجود دارد. بنابراین رای دادگاه در مورد طلاق توافقی در وهله اول قطعی نیست و مثل همه آراء، ۲۰ روز مهلت اعتراض و تجدید نظر را دارد. در اینجا سه فرض ممکن است: اول اینکه یکی از زوجین اعتراض کند، دوم اینکه زن و شوهر یا وکلای آن‌ها به دفتر شعبه صادرکننده رای بروند و حق اعتراض خود را صادر کنند تا امکان ثبت فوری طلاق باشد، و سوم اینکه اگر یکی از زوجین یا هر دو حق اعتراض را ساقط نکنند، بعد از ۴۴ روز و سپری شدن مهلت اعتراض، دادگاه طلاق رسمی را صادر می‌کند.

در این خصوص، ماده ۳۵ قانون حمایت خانواده مقرر کرده است: “هرگاه زوج در مهلت مقرر به دفتر رسمی ازدواج و طلاق مراجعه و گواهی عدم امکان سازش را تسلیم کند، در صورتی که زوجه ظرف یک هفته در دفترخانه حاضر نشود، سردفتر به زوجین اخطار می‌دهد تا برای اجرای صیغه طلاق و ثبت آن در دفترخانه حاضر شوند. در صورت عدم حضور زوجه، صیغه طلاق جاری و پس از ثبت به وسیله دفترخانه اطلاع داده می‌شود.”
تبصره: فاصله بین ابلاغ اخطاریه و جلسه اجرای صیغه در این ماده و ماده ۳۴ این قانون نباید از یک هفته کمتر باشد. در مواردی که زوج یا زوجه مجهول‌المکان باشند، دعوت از شخص مجهول‌المکان از طریق نشر آگهی در جرائد کثیرالانتشار یا هزینه درخواست کننده به وسیله دفترخانه به عمل می‌آید.

دریافت مشاوره از وکیل من

شما می توانید برای دریافت مشاوره از مشاوران وکیل من با شماره ۸۷۲۰ ۶۰۰ ۰۹۱۲ تماس بگیرید و یا به بخش تماس با وکیل من مراجعه کنید.

1/5 - (1 امتیاز)
tell
mobile
telegram
whatsapp