چه زمانی اجرت المثل تعلق نمی گیرد؟

چه زمانی اجرت المثل تعلق نمی گیرد؟

چه زمانی اجرت المثل تعلق نمی گیرد؟ ازدواج و تشکیل خانواده یکی از سنت های دیرینه و اولین قدم بشریت برای تداوم نسل و تحکیم آن است. نیاز به این امر از زمان نخستین انسان ها وجود داشته است و هر چه به عصر تمدن بشری نزدیک می شویم، ازدواج شکل رسمی تری به خود می گیرد. در ادامه با حضور ادیان مختلف، قوانین و مقررات و البته آداب و رسوم آن تغییر و اصلاح شده است.

چه زمانی اجرت المثل تعلق نمی گیرد؟

از سوی دیگر، همه ازدواج ها دوام ندارند. به خصوص در عصر مدرن که عوامل مختلفی در ازدواج و طلاق تاثیرگذار است مقوله ازدواج به یک چالش تبدیل شده است و همان طور که عشق در ابتدا آن را آسان می کرد بعدها مشکلاتی به وجود می آید! به هر حال چاره ای نیست و در بسیاری از موارد طلاق گزینه معقول و منطقی تری تلقی خواهد شد.

حتما شما هم با عناوین و مواردی مانند حق طلاق، مهریه و حتی اجرت المثل آشنا هستید. اما مورد آخر گزینه ای است که کمتر به آن پرداخته شده است و قصد داریم توضیحاتی در مورد آن ارائه دهیم. ثواب گرفتن یک چیز است و نگرفتن آن یک چیز دیگر. به همین دلیل، تصمیم بر این است که زمانی که پاداش ضرب المثل تعلق نمی گیرد، بررسی شود.

تعریف مزد اجرت المثل

چه زمانی اجرت المثل تعلق نمی گیرد؟
در ابتدا با ارائه تعریفی از ثواب ضرب المثل و بررسی آن از جنبه های مختلف، فلسفه آن روشن خواهد شد. همانطور که در مقدمه ذکر شد، ادیان مختلف قوانین خاصی در رابطه با ازدواج دارند. در دین مبین اسلام و شرع مربوط به آن که دین رسمی کشور ایران محسوب می شود، آمده است که در نظام و قانون خانواده زن از حقوق خود برخوردار است که شوهر یا شوهرش مکلف است. برای رعایت این موارد همسرش را تامین کند؛ خواه این حقوق مادی باشد یا معنوی.

اما از نظر حقوق مادی، مواردی مانند مهریه، نفقه و اجرت المثل بیش از هر گزینه دیگری مهم و تأثیرگذار است. ادای احترام که به عنوان ادای احترام در زمان ازدواج نیز شناخته می شود، به زن برای کارهایی که در خانه انجام می دهد پرداخت می شود. کارهایی مانند کارهای خانه، شیردهی، آشپزی و… بین زمان زندگی زناشویی و حضور زن در خانه رابطه مستقیمی وجود دارد.

البته دریافت پاداش نیز شرایط و قوانین خاص خود را خواهد داشت. یعنی زن یا زن برای امور و کارهایی مانند اطاعت از شوهر، حسن معاشرت با او، خوش تیپی، ماندن در خانه و خانه شوهر، کسب اجازه از او برای انجام کارهای مختلف و انجام وظایف زناشویی در قبال همسرش لازم است. همسر و در سایر امور مربوط به زندگی مشترک می توان اجرت المثل متعارف را از همسر مطالبه کرد.

در ادامه به شرایط دریافت پاداش اشاره می کنیم:

زن یا همان زن، کارها و اموری را که شوهر و شوهر تعیین می کنند و به عبارت دیگر طبق دستور او انجام می دهد.
زن با نیت آزاد چنین کارهایی را انجام نمی داد.
زن نباید در قبال کاری که می کند مسئول باشد. به عبارت دیگر، این موارد و امور مشمول تمکین و خیارات خاصی نیستند. شایان ذکر است که تسلیم در اینجا به این معناست که زن به وظایف زناشویی خود عمل کند.
کلیه موارد مندرج در بندهای فوق باید توسط دادگاه تأیید و اثبات شود.
در ادامه باید به این نکته اشاره کرد که با تصویب قوانین مربوط به دریافت صدقه، این مورد مشابه دین است که در هر زمان و حتی در دوران زندگی مشترک می توان آن را مانند مهریه از زوجه مطالبه کرد. همچنین اگر زن بتواند ثابت کند که شوهرش در طول زندگی زناشویی برای او هدایایی نخریده و به مسافرت نرفته و میزان نفقه دریافتی حداقل بوده است، بر این اساس بر میزان نفقه افزوده می شود.

علاوه بر مواردی که برای دریافت اجرت المثل ذکر شد، گزینه هایی مانند تربیت فرزندان، به مدرسه رفتن، حضور در جلسه اولیاء و مربیان، واکسیناسیون کودکان، رسیدگی به وظایف مدرسه فرزندان و مراقبت از آنها وجود دارد. مادرشوهر همچنین می تواند حق دستمزد را ایجاد کند. البته قانون زمانی این حق را برای زن محفوظ و محترم می داند که به دستور شوهر و بدون توقع دریافت حقی این کارها را انجام داده باشد.

به همین دلیل در جلسه دادگاه از زن سوال می شود که آیا این کارها را با رضایت خود و بدون در نظر گرفتن حقوق انجام داده است؟ اگر پاسخ این سؤالات مثبت باشد، اجرت المثل تعلق نمی گیرد، اما اگر زن بگوید به دستور شوهرش این کارها را انجام داده و قصد دریافت حقوق نداشته ام، اجرت المثل تعلق می گیرد. اعطا شود.

چه زمانی اجرت المثل تعلق نمی گیرد؟
اگر طلاق به درخواست زوجه باشد اجرت المثل تعلق نمی گیرد.
اگر طلاق از طرف مرد باشد، به دلیل تخلف زن از وظایف زناشویی، اجرت المثل تعلق نمی گیرد.
اگر زوجه کارهایی مانند آشپزی، نظافت و غیره انجام نداده باشد.
در صورتی که زوجه از انجام تکالیف خود طفره رفته و طبق دستور شوهر انجام ندهد.
اگر زن از انجام این کارها هدف خیر یا خیریه ای داشته باشد، ثواب ضرب المثل به او تعلق نمی گیرد.

آیا ثواب اجرت المثل به زن ناشذه داده می شود؟
زن فاسق زنی است که از شوهر خود اطاعت نکند و وظایف زناشویی را انجام ندهد. مثلاً زن باید از تمکین خاص که روابط زناشویی با شوهر است خودداری کند و در جایی غیر از محل زندگی شوهر زندگی کند. این مورد شامل عدم تمکین می شود و در صورت تقاضای طلاق زوجه اجرت المثل تعلق نمی گیرد. ضمناً اگر تقاضای طلاق زوجه به دلیل تخلف زوجه از وظایف زناشویی باشد که به عدم تمکین یا عدم تمکین زوجه نیز معروف است، زوجه مجرد بوده و اجرت المثل به او تعلق نمی گیرد.

نحوه محاسبه حقوق زوجه
برای دریافت حق الزحمه زوجه باید به دادگاه مراجعه و دادخواست حقوق ضمن عقد تقدیم نمود. منظور از دادگاه در اینجا همان دادگاه خانواده است. دادگاه در آینده پس از بررسی شرایط و وجود آنها رای به پرداخت اجرت المثل زوجه خواهد داد. محاسبه اجرت المثل نیز به این صورت است که قاضی دادگاه پس از وصول و اخذ نظر کارشناس رسمی دادگستری، سالانه مبلغی را برای اجرت المثل تعیین می کند.

بنابراین میزان اجرت المثل متوفی ارزش مشخص و معینی ندارد و دادگاه با توجه به میزان کار انجام شده، عرف آن منطقه و … این میزان را تعیین می کند مثلاً ممکن است دادگاه بگوید حقوق و دستمزد. مبلغ دو میلیون تومان در سال می باشد. بنابراین این مبلغ در تعداد سالهای زندگی مشترک زوجین ضرب می شود و بر اساس آن حکم پرداخت صادر می شود.

در صورت نیاز می توانید برای دریافت مشاوره کاملا رایگان از وکیل من با شماره ۸۷۲۰-۶۰۰-۰۹۱۲ تماس بگیرید.

چه زمانی اجرت المثل تعلق نمی گیرد؟

Rate this post
tell
mobile
telegram
whatsapp