چک برگشتی در قانون جدید چک

چک برگشتی در قانون جدید چک

 

چک برگشتی در قانون جدید چک ،چک برگشتی چیست؟
بر اساس قانون صدور چک، صادرکننده چک باید در تاریخ درج شده در چک وجه نقد در حساب بانکی خود داشته باشد. در غیر این صورت چک قابل استرداد و اقدامات قانونی لازم علیه صادرکننده چک است. به این نوع چک چک برگشتی یا چک برگشتی می گویند.

چک برگشتی در قانون جدید چک
دستورالعمل جدید بانک مرکزی در قانون جدید چک
بر اساس دستورالعمل جدید بانک مرکزی، در صورت کافی نبودن موجودی حساب صادرکننده چک، بانک موظف است از سایر حساب ها پرداخت کند.

یعنی طبق این دستورالعمل اگر حساب فرد موجودی نداشته باشد بانک ابتدا حساب جاری و سپس حساب پس انداز و سپس حساب های کوتاه مدت و بلندمدت شخص را بررسی می کند تا در صورت وجود موجودی در آنها است، مبلغ چک از آن حساب ها پرداخت می شود و در صورت عدم موجودی، کارت مسدود می شود.

در قانون جدید چک تغییرات مهمی وجود دارد که می تواند امنیت تجار را تامین کند و در معاملات تجاری به آنها کمک کند.

برای صدور اجرائیه نیازی به مراجعه به محاکم قضایی نیست
در گذشته اگر شخصی چک بلامحل صادر می کرد، صاحب چک نمی توانست مال او را مصادره کند یا صادر کننده چک را ممنوع الخروج کند، بنابراین باید برای او دادخواست می شد تا دادگاه رای صادر کند. .

اما اکنون بدون نیاز به دادخواست، دادگستری می تواند به چک هایی که گواهی عدم پرداخت دارند دسترسی پیدا کند و از طریق تردد و ثبت اسناد نسبت به مصادره اموال افراد اقدام کند.

پس دادن چک را با شکایت از آن یکسان ندانید!
شاید شما هم مانند اکثر مردم تصور اشتباهی داشته باشید که همه مسائل حقوقی با چک کردن حل می شود.

اما اینجوری نیست. باید بدانید که پس از برگشت چک باید شکایت کیفری یا دادخواست قانونی خود را به مراجع قضایی ارائه کنید.

برای این منظور از زمان دریافت گواهی عدم پرداخت تنها ۶ ماه فرصت دارید تا از چک برگشتی شکایت کنید. پس حتما به این بازه زمانی توجه کنید!

نحوه پیگیری قضایی چک برگشتی قبل از تصویب این قانون
نحوه پیگیری قضایی در حالت عادی و بدون استفاده از حکم جدید قانون به این صورت است که ابتدا چک های برگشتی به دو گروه تقسیم می شوند. چک روز و چک سفته.

بررسی روز:
یعنی چک در صورتی که تاریخ درج شده در برگه چک با تاریخ صدور چک برابر باشد.

در صدور چک برگشتی جرم محسوب می شود و زمانی که عمل جرم باشد می توان از طریق دادگاه کیفری با مقصر برخورد کرد.

صادرکنندگان چک با توجه به هزینه کم و سرعت پیگیری قضایی حداکثر تلاش خود را به کار می گیرند تا چک آنها به هیچ وجه برگشتی نداشته باشد اما مشکل اینجاست که اکثر چک هایی که در دست مردم است چک سفته است.

چک سفته:
چک هایی که تاریخ درج شده در برگه چک با تاریخ صدور چک یکی نیست.

در این صورت طبق قانون چک برگشتی از مصادیق جرم تلقی نمی شود و بر این اساس امکان رسیدگی از طریق دادگاه های کیفری وجود ندارد و تنها راه تعقیب چک برگشتی از طریق دادگاه های حقوقی است.

تفاوت دادگاه های حقوقی و کیفری در هزینه و زمان رسیدگی قضایی است.

به این ترتیب در محاکم حقوقی ۳٫۵ درصد وجه چک به عنوان حق الوکاله، ۴٫۵ درصد برای دادگاه تجدیدنظر و ۱۰ درصد بابت حق الوکاله باید پرداخت شود.

بعد از آن یک تا دو سال طول می کشد تا جلسات دادگاه در نهایت اجرا شود.

این دو عامل باعث می شود اکثر زیان دیدگان چک های برگشتی از پیگیری قانونی خود جلوگیری کنند و باعث می شود نه تنها صادرکننده از صدور چک ابایی نداشته باشد بلکه برای وصول چک خود پیش قدم شود.

نحوه پیگیری قضایی طبق قانون جدید
روش جدید به این صورت است که صاحب چک برگشتی ابتدا به بانک مراجعه و از بانک درخواست می کند تا گواهی عدم پرداخت صادر کند و بلافاصله اطلاعات چک را در سامانه چک برگشتی بانک مرکزی ثبت و روی گواهی مذکور «سیاهی» درج کند. .

سپس به دفاتر خدمات الکترونیک قوه قضائیه مراجعه می کند و شکایت خود را در آنجا ثبت می کند.

قاضی پرونده پس از طرح شکایت، ظرف مدت کوتاهی ظاهر چک را بررسی می کند. در صورت احراز سه شرط اصلی مندرج در متن قانون در صورت چک; اجرایی را صادر می کند.

بررسی ۳
از لحظه صدور اجرائیه به صادرکننده چک برگشتی ۱۰ روز مهلت داده می شود تا مطالبات خود را پرداخت کند در غیر این صورت با صادرکننده چک برگشتی از طریق قانون «نحوه اجرای محکومیت های مالی» برخورد می شود.

عدم باز کردن، صدور و مسدود کردن کلیه حساب ها و کارت های بانکی
براساس ماده ۵ مکرر، پس از ثبت عدم پرداخت یا کسری مبلغ چک در سامانه یکپارچه بانک مرکزی، این سامانه به صورت آنلاین به اطلاع کلیه بانک ها و موسسات اعتباری می رساند.

پس از سپری شدن ۲۴ ساعت، کلیه بانک ها و موسسات اعتباری حسب مورد موظفند قبل از رفع اثر سوء از چک، اقدامات زیر را نسبت به صاحب حساب اعمال کنند.

عدم افتتاح هر گونه حساب و صدور کارت بانکی جدید
مسدود کردن کلیه حسابها و کارتهای بانکی و هر مبلغی که صادرکننده تحت هر عنوان نزد بانک یا مؤسسه اعتباری دارد به میزان کسری مبلغ چک اعلامی از سوی بانک مرکزی.
عدم پرداخت هرگونه تسهیلات بانکی یا صدور ضمانت نامه ارزی یا ریالی
عدم گشایش اعتبار اسنادی ارزی یا ریالی
صدور چک انفرادی بدون نیاز به دسته چک
افرادی که دسته چک ندارند می توانند چک های تک برگ را به صورت موردی و بدون عملیات اعتبار سنجی و رتبه بندی صادر کنند.

اما کم نیستند افرادی که از این راه قانونی جدید سوء استفاده می کنند و فکر می کنند چون دسته چک ندارند به راحتی می توانند چک صادر کنند.

یادداشت مهم:

فردی که چک یک برگی صادر کرده و به تعهدات خود عمل نکرده است با فردی که دسته چک دارد هیچ تفاوتی ندارد و همین محدودیت ها برای این فرد نیز اعمال می شود.

 

محرومیت ۳ ساله برای کلاهبرداران چک
هرکس با توسل به روش های متقلبانه اقدام به وصول چکی نامتناسب با وضعیت مالی و اعتباری خود کند یا وصول آن را توسط دیگری تسهیل کند، به مدت سه سال از وصول چک، صدور چک جدید و استفاده از چک منع می شود. بررسی می شود و جریمه می شود. درجه پنجم محکوم است.

و اگر عمل ارتکابی با عنوان مجرمانه دیگری با مجازات شدیدتر مطابقت داشته باشد، مرتکب به مجازات آن جرم محکوم می شود.

در صورت نیاز می توانید برای دریافت مشاوره کاملا رایگان از وکیل من با شماره ۸۷۲۰-۶۰۰-۰۹۱۲ تماس بگیرید.

چک برگشتی در قانون جدید چک
Rate this post
tell
mobile
telegram
whatsapp