کارآموزی کانون وکلا

( کارآموزی کانون وکلا ) آشنایی با دوره کارآموزی کانون وکلا
متقاضیان در صورت کسب نمره قابل قبول در آزمون های وکالت، ملزم به گذراندن دوره ۱۸ ماهه تحت عنوان کارآموزی کانون وکلا هستند. این دوره که زیر نظر وکیل ناظر و در کانون وکلا و کانون وکلای قوه قضاییه برگزار می شود از زمان دریافت پروانه وکالت تا مراسم سوگند متقاضیان ادامه دارد.
در طول این دوره داوطلبان با پرونده های حقوقی آشنا می شوند و خود را برای وکالت پرونده های حقوقی آماده می کنند.

دوره کارآموزی کانون وکلا چقدر طول می کشد؟
شروع حرفه وکالت و انجام پرونده های حقوقی به صورت رسمی مستلزم گذراندن دوره های آموزشی زیادی است که هر داوطلب برای ورود به این رشته باید آنها را طی کند.
یکی از مهم ترین دوره های اخذ پروانه وکالت، کسب نمره قابل قبول در آزمون های وکالت است.

این آزمون که هر ساله مورد توجه بسیاری از متقاضیان قرار می گیرد توسط سازمان سنسه برگزار می شود. اما با توجه به محدودیت ظرفیت پذیرش، تنها تعداد مشخصی موفق به قبولی در این آزمون می شوند.
متقاضیان پس از گذراندن این مرحله و کسب نمره قبولی در آزمون وکالت باید دوره کارآموزی کانون وکلا را نیز بگذرانند.
این افراد پس از پایان این دوره در آزمونی شرکت می کنند و در صورت قبولی به عنوان وکیل پایه یک سوگند یاد می کنند.
بنابراین می توان گفت که شروع کارآموزی کانون وکلا از زمان دریافت پروانه کارآموزی شروع و تا پایان ادای سوگند کارآموزان ادامه دارد. به طور کلی این دوره ۱۸ ماهه است.

( کارآموزی کانون وکلا )

چه کسانی نمی توانند در دوره کارآموزی کانون وکلا شرکت کنند؟
طبق قوانین مشخص شده از حضور و فعالیت برخی افراد در حوزه وکالت جلوگیری شده است. در لیست زیر افرادی که مجاز به شرکت در دوره کارآموزی کانون وکلا نیستند را معرفی کرده ایم.
– اتباع غیرایرانی
-قضات
-کارمندان دولت (به استثنای اساتید دانشکده حقوق)
– محدود
افراد کمتر از ۲۵ سال و بیش از ۴۰ سال (در تهران) و ۵۰ سال (در سایر نقاط)
– افراد دارای محکومیت کیفری و انفصال دائم از خدمت
– اشخاصی که به حکم دادگاه از وکالت منع شده اند

مراحل کارآموزی کانون وکلا
مراحل کارآموزی کانون وکلا به این صورت است که داوطلبان ابتدا در آزمون سازمان سنجش نمره قبولی را کسب کرده و سپس کانون وکلا از بین تمامی افرادی که در این آزمون قبول شده اند، آزمون لازم را انجام می دهد. سپس فهرست اسامی واجد شرایط را منتشر می کند.
انتخاب شهر کارآموزی متقاضی بستگی به نظر کانون وکلا و نمره داوطلب در آزمون پس از اعلام نتایج آزمون وکالت دارد. داوطلبان وکیل خود را از شهر مشخص شده انتخاب و معرفی کنند.

وکیل ناظر برای پذیرش به عنوان سرپرست کارآموز کانون وکلا دارای ویژگی ها و شرایط خاصی است. این شرایط و الزامات توسط کانون وکلای هر استان تعیین می شود.
متقاضیان باید فرم مربوط به انتخاب وکیل ناظر را تکمیل و پس از تایید کمیسیون های کانون وکلا، پروانه پایه خود را دریافت کنند. پس از آن متقاضیان مجاز به شروع دوره کارآموزی کانون وکلا می باشند.
پس از اتمام دوره ۱۸ ماهه کارآموزی کانون وکلا، داوطلبان باید در دو مرحله آزمون کتبی و شفاهی حضور یافته و در صورت کسب نمره قابل قبول در هر دو مرحله آزمون، سوگند وکیل پایه یک دادگستری را اداء کنند. و رسماً حرفه خود را انجام دهند. شروع کنید
توجه داشته باشید متقاضیانی که در مراحل مصاحبه وکالت پذیرفته نشده اند می توانند مجددا در آزمون وکالت ثبت نام کنند.

( کارآموزی کانون وکلا )

وظایف کارآموزان کانون وکلا
کارآموزان کانون وکلا ملزم به انجام وظایفی هستند که از سوی کانون وکلا (قوه قضاییه و اسکودا) به این افراد اعلام می شود. این وظایف به شرح زیر است:

۱) کارآموزان باید حداقل ۶۴ ساعت در دوره آموزشی آموزش عملی شرکت کنند. این افراد در آزمونی که از داوطلب گرفته می شود باید در هر یک از دروس نمره بالاتر از ۱۰ و میانگین ۱۲ را کسب کنند.
۲) متقاضیان می بایست پروژه های تحقیقاتی خود را در قالب سمینارها یا کارهای تحقیقاتی در زمینه مسائل حقوقی ارائه دهند. این افراد باید ظرف ۴ ماه پس از شروع کارآموزی موضوع سمینار خود را انتخاب کنند.
۳) حضور کارآموزان حداقل ۳۰ ساعت در همایش، سخنرانی های علمی که توسط مرکز یا هیئت مدیره کانون وکلای استان برگزار می شود الزامی است. در نظر داشته باشید که متقاضیان می توانند به صورت آفلاین و آنلاین در این جلسات شرکت کنند
۴) متقاضیان باید در طول دوره کارآموزی در جلسات دادگاه کیفری و حقوقی شرکت کنند. همچنین موظف به شرکت در جلسات فوق الذکر ۴ روز در ماه و حضور در دادگاه ها به مدت ۷۲ روز است.
۵) متقاضیان باید ۲۰ بند گزارش لازم از پرونده هایی که در جلسات دادگاه های حقوقی و کیفری ذکر می شود ارائه کنند.
۶) کارآموزان نیز باید زیر نظر وکیل ناظر خود به انجام امور حقوقی بپردازند.
۷) داوطلبان موظف به انجام مسئولیت های اعلام شده از سوی کمیسیون و کمیته های کارورزی استانی می باشند.

( کارآموزی کانون وکلا )

وظایف وکیل ناظر چیست؟
همانطور که گفته شد هر کارآموز کانون وکلای دادگستری موظف است در طول دوره آموزشی خود یک وکیل ناظر انتخاب کند که در طول دوره تحت نظارت و کنترل این شخص باشد.
کارآموز کانون وکلا در مدت مسئولیت خود در دفتر وکیل ناظر فعالیت می کند. این فرد که یک وکیل مجرب و با تجربه است با دانش کافی در زمینه وکالت و انتقال تجربیات خود به کارآموزان در مسیر وکالت حرفه ای کمک می کند.
هر کارآموز موظف است وکیل پیشنهادی خود را جهت نظارت اعلام کند و در صورت تایید دوره کارآموزی خود را زیر نظر این شخص بگذراند.

الزامات وکیل ناظر چیست؟
اگر وکیل ناظر در تهران باشد باید دارای مشخصات زیر باشد:
۱) دارای هفت سال سابقه وکالت یا چهار سال سابقه وکالت با شش سال سابقه وکالت.
۲) وکیل ناظر نباید دارای محکومیت کیفری قطعی باشد.

چنانچه وکیل موقت در مراکز استانهای تحت پوشش مرکز (سمنان، هرمزگان، سیستان بلوچستان) باشد، شرایط دیگری نیز دارد که در زیر آورده شده است:
۱) چهار سال سابقه وکالت یا دو سال سابقه وکالت با سه سال سابقه وکالت
۲) وکیل ناظر نباید دارای محکومیت کیفری قطعی باشد.

وکیل ناظر در سایر شهرها نیز باید دارای شرایط زیر باشد:

۱) دو سال سابقه وکالت یا یک سال سابقه وکالت با دو سال سابقه وکالت
۲) وکیل ناظر نباید دارای محکومیت کیفری قطعی باشد.

توجه داشته باشید که ملاک تاریخ شروع به وکالت، تاریخ صدور پروانه وکالت پایه یک دادگاه می باشد. ضمناً پروانه وکالت ناظر باید دارای تاریخ معتبر باشد.

وظایف وکیل ناظر چیست؟
وکیل ناظر دو وظیفه مهم را بر عهده دارد: نظارت مستمر بر فعالیت کارآموز و گزارش تخلفات آنان به نهادهای ذیربط در کانون وکلا و ارائه آموزش جامع در زمینه تنظیم لوایح و دادخواست و دفاع.

حقوق کارآموزی آزمون کانون وکلا
دوره کارآموزی آزمون وکالت دوره نسبتا طولانی است که برخی از متقاضیان باید آن را خارج از محل سکونت خود بگذرانند. از طرفی گذراندن این دوره هزینه زیادی برای افراد دارد.

در این قسمت از مقاله به این سوال پاسخ خواهیم داد که آیا کارآموزان کانون وکلای دادگستری در قبال انجام وظایف خود زیر نظر وکیل ناظر حق الزحمه دریافت خواهند کرد؟

در پاسخ به این سوال باید گفت: طبق قوانین موجود برای دوره کارآموزی کانون وکلا، کارآموزان حقوقی تحت عنوان حقوق کارآموزی آزمون وکالت دریافت نمی کنند. این افراد موظفند کلیه هزینه های دوره آموزشی وکالت را که مربوط به رفت و آمد، اسکان و … می باشد به صورت مستقل تقبل نمایند.
اگرچه ممکن است تصور شود که رابطه کارآموزان با وکیل ناظر آنها آموزشی است، اما طبق ماده ۳۸ قانون استقلال کانون وکلا، کارآموز مجاز است بدون واسطه و مستقلاً از موکل حق وکالت دریافت کند. .
به طوری که کارآموزان در طول دوره آموزش وکالت تحت شرایطی مجاز به پذیرش پرونده و دریافت حق الوکاله خود می باشند.
اما مرکز امور وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضاییه، کارآموزان را برای دوره کارآموزی در نظر نگرفته است.
با توجه به اینکه درآمد کارورزان تنها به دریافت حق الوکاله پرونده ها بستگی دارد، قوه قضائیه پرونده های بیشتری را به کارورزان واگذار می کند تا این افراد سود بیشتری کسب کنند.

( کارآموزی کانون وکلا )

نتیجه

در این مطلب به ابتدایی ترین مباحث مربوط به کارآموزی کانون وکلا پرداختیم. به طور کلی می توان گفت که شروع کارآموزی کانون وکلا از زمان دریافت پروانه کارآموزی شروع و تا پایان ادای سوگند کارآموزان که ۱۸ ماه می باشد ادامه دارد.
توجه داشته باشید که این دوره می تواند آینده روشنی را برای کارآموزان در رشته وکالت تضمین کند.

در صورت نیاز می توانید برای دریافت مشاوره کاملا رایگان از وکیل من با شماره ۸۷۲۰-۶۰۰-۰۹۱۲ تماس بگیرید.

( کارآموزی کانون وکلا )

4.9/5 - (9 امتیاز)
tell
mobile
telegram
whatsapp