کدام جرایم مستقیماً در دادگاه رسیدگی می شود؟

کدام جرایم مستقیماً در دادگاه رسیدگی می شود؟ قانونگذار برای سهولت در رسیدگی به پرونده، دادگاه صالح و نحوه رسیدگی به جرم را مشخص کرده است. اولین قدم برای رسیدگی به اکثر جرایم مراجعه به دادسرا و طرح شکایت است. دادسرا محلی است که انجام تحقیقات مقدماتی یعنی کشف جرم، شناسایی متهم، حفظ آلات و ابزار جرم و جمع آوری دلایل برای اثبات جرم را بر عهده دارد.این وظیفه اساساً با دادستان و بازپرس است و در این راه دادیاران و ضابطان نیز با دستور مقامات مافوق همکاری می کنند.بنابراین روال عادی به این صورت است که یک جرم ابتدا در دادسرا بررسی می شود و پس از اثبات و کیفرخواست، پرونده به دادگاه می رود، اما در برخی موارد استثنا است و طبق قانون، پرونده از ابتدا در دادگاه صالح رسیدگی خواهد شد. و از مرحله دادگاه عبور نخواهد کرد.

پس به این سوال می رسیم که کدام جرایم مستقیماً در دادگاه رسیدگی می شود؟

جرایمی که مستقیما به دادگاه می رود!
برای پاسخ باید به قانون آیین دادرسی کیفری که تشریفات و قواعد رسمی حاکم بر دادرسی در دادگاه ها و محاکم قضایی را تعیین می کند مراجعه کرد.

جرایم درجه ۷ و درجه ۸: همانطور که در مقاله طبقه بندی درجات جرایم تعزیری ذکر شد، جرایم تعزیری به ۸ درجه تقسیم می شوند که درجه ۸ کمترین مجازات و درجه ۱ بیشترین مجازات را دارد. مجازات درجه هشت حبس تا سه ماه یا جزای نقدی تا ده میلیون ریال یا شلاق تا ده ضربه و مجازات درجه هفت حبس از نود و یک روز تا شش ماه یا جزای نقدی بیش از ده خواهد بود. میلیون ریال تا بیست میلیون ریال یا شلاق از یازده تا سی ضربه یا محرومیت از حقوق اجتماعی تا شش ماه. در مورد این دو دسته از جرایم قابل مجازات، قانونگذار در ماده ۳۴۰ قانون آیین دادرسی کیفری مقرر داشته است:
جرایم کیفری درجه ۷ و ۸ مستقیماً به دادگاه ارائه می شود. در این مورد و سایر مواردی که پرونده مستقیماً به دادگاه ارجاع می شود، دادگاه پس از انجام تحقیقات به شرح زیر عمل می کند:

الف- در صورتی که دادگاه خود را صالح به رسیدگی نداند قرار عدم صلاحیت صادر می کند و در صورتی که پرونده را ممنوع یا موقوف بداند حسب مورد تصمیم می گیرد.
ب- غیر از موارد مندرج در بند (الف) در صورت حضور اصحاب دعوا و عدم درخواست مهلت، دادگاه با تشکیل جلسه رسمی شروع به رسیدگی می کند. در صورت عدم حضور اصحاب دعوا یا درخواست مهلت برای تهیه دفاعیه یا طرح دعوای خسارت، دادگاه پس از حمایت کافی از خوانده، زمان رسیدگی را تعیین و به اصحاب دعوا و سایر افرادی که باید در دادگاه حاضر شوند، اعلام می کند. اطلاع می دهد.»
جرایم منافی عفت: طبق تبصره ماده ۳۰۶ قانون آیین دادرسی کیفری، منظور از جرایم منافی عفت در این قانون، جرایم شدید جنسی و همچنین جرایم روابط نامشروع مانند تقبل و دجاجه است. بر اساس این تبصره، جرم منافی عفت، جرمی است که شامل کلیه جرائم جنسی افراطی مانند زنا و زنا و همچنین جرایمی که شامل افراط و تفریط از قبیل بغل کردن، بوسیدن و غیره نمی شود، می شود.رئیس ماده ۳۰۶ مقرر می دارد که «به جرایم منافی عفت مستقیماً در دادگاه صالح رسیدگی می شود». لذا با توجه به میزان جرم منافی عفت در دادگاه صالح رسیدگی و به دادسرا ارسال نخواهد شد.

جرایم افراد زیر ۱۵ سال: در آیین دادرسی کیفری اطفال و نوجوانان یعنی افراد زیر ۱۸ سال قانونگذار آیین دادرسی متفاوتی نسبت به بزرگسالان وضع کرده است که یکی از این موارد رسیدگی به جرایم است. افراد زیر ۱۵ سال مستقیماً در دادگاه. . بر اساس تبصره ۱ ماده ۲۸۵ قانون آیین دادرسی کیفری «تحقیقات مقدماتی کلیه جرائم افراد زیر پانزده سال مستقیماً در دادگاه اطفال و نوجوانان انجام می شود و دادگاه مذکور کلیه وظایفی را که بر عهده ضابطین دادگستری است انجام می دهد. و دادستان طبق قانون». «یعنی بر اساس این تبصره، قانونگذار انجام تحقیقات مقدماتی را که اساساً بر عهده دادسرا است، در مورد افراد زیر ۱۵ سال به دادگاه اطفال و اطفال واگذار کرده است.

در صورت نیاز می توانید برای دریافت مشاوره کاملا رایگان از وکیل من با شماره ۸۷۲۰-۶۰۰-۰۹۱۲ تماس بگیرید.

Rate this post
tell
mobile
telegram
whatsapp