کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری و نکات قانونی آن

کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری و نکات قانونی آن : یکی از مواردی که عمدتاً در بحث ساخت و ساز مورد توجه قرار می گیرد، تخلفات ساختمانی از نظر شهرسازی و ضوابط ایمنی است. در صورت وجود تخلف در حوزه ساختمانی با این تخلف در کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری برخورد می شود. در این زمینه به جزئیات بیشتری خواهیم پرداخت.

کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری چیست؟

همانطور که قبلا هم اشاره شد یکی از بحث های داغ در حوزه ساخت و ساز تخلفات ساختمانی است که عموما در کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری رسیدگی می شود. در واقع مالکان اراضی و املاک واقع در محدوده خدماتی باید قبل از ساخت و ساز از شهرداری پروانه ساختمانی دریافت کنند و شهرداری موظف است از اجرای عملیات ساختمانی بدون مجوز یا خلاف مجوز توسط عوامل خود در محصور یا غیر محصور جلوگیری کند. زمین.

در صورت وجود تخلف در این زمینه از این موضوع جلوگیری و جهت رسیدگی به کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری ارجاع می شود.

کدام تخلفات ساختمانی در کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری بررسی می شود؟

همانطور که قبلا هم گفته شد در صورت وجود تخلف در حوزه ساخت و ساز به کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری ارجاع و با آن برخورد خواهد شد. این تخلفات عبارتند از:

با ارجاع موضوع به کارشناسی کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری:

چنانچه نظر اعضای کمیسیون در خصوص تخلف مستلزم استفاده از نظریه کارشناسی باشد، کمیسیون می تواند نسبت به ارجاع موضوع به کارشناس اقدام کند. چنانچه در جلسه رسیدگی کمیسیون نظر کارشناس را ضروری بداند، خواهان یا تجدیدنظرخواه باید حق الزحمه کارشناسی را بپردازد.

در صورتی که یکی از طرفین تقاضای ارجاع موضوع به کارشناس را داشته باشد، پرداخت حق الزحمه کارشناسی به عهده وی است.

کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری:

کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری تنها به مواردی مانند تخلفات عملیات ساختمانی یا ساخت و ساز ساختمان در محدوده شهری، برون شهری و برون شهری نمی پردازد. این تخلفات عبارتند از:

ساخت و ساز ساختمان بدون پروانه: (بدون مجوز)

طبق ماده ۱۰۰ قانون شهرداری، مالکان اراضی و املاکی که در محدوده شهر یا حریم آن قرار دارند، قبل از هرگونه ساخت و ساز یا تفکیک اراضی باید از شهرداری مجوز بگیرند. در مورد تعمیرات و بازسازی نیز باید توجه داشت که در صورت انجام تعمیرات اساسی و اساسی، مجوز لازم است. به طور کلی تعمیرات اساسی شامل مواردی از قبیل اعمالی است که باعث تغییر زیربنا می شود یا بر مقاومت ساختمان تاثیر می گذارد و باعث تغییر در سازه می شود.

بنابراین قبل از هر گونه ساخت و ساز و به طور کلی عملیات ساختمانی مختلف، لازم است مالکان املاک و زمین ها مجوز شهرداری را دریافت کنند. در غیر این صورت موضوع به کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری ارجاع می شود و حتی امکان صدور حکم تخریب یا جریمه نقدی وجود دارد.

عدم رعایت انصراف (اقدامات اصلاحی):

رشد جمعیت و افزایش وسایل نقلیه موتوری باعث توسعه راه ها شده است، بنابراین رعایت قوانین مربوط به راه ها برای ارائه خدمات مناسب در حین ساخت و ساز ساختمان ها و یا تفکیک زمین ضروری است. مالکان در هنگام بازسازی باید اقدامات اصلاحی براساس پروانه ساختمانی و نقشه های مصوب را رعایت کنند و در صورت تجاوز به پروانه یا بدون پروانه، شهرداری موظف است از ادامه ساختمان جلوگیری و پرونده را به شهرداری منتقل کند. کمیسیون

نقض چگالی بیش از حد:

تخلف مازاد بر تراکم که عبارت است از الحاق یک بنای اضافی به متراژ بنا درج شده در پروانه ساختمانی توسط مالک که نوع دیگری از تخلفات در صلاحیت کمیسیون شهرداری ماده ۱۰۰ است کمیسیون می تواند دو مورد را صادر کند. انواع احکام در مورد این نوع تخلف که عبارتند از:

تخریب:

حکم تخریب در صورتی صادر می شود که بر خلاف اصول شهرسازی و فنی و بهداشتی باشد.

رأی به اخذ جریمه:

در صورت رعایت اصول فنی بهداشت و شهرسازی، در این صورت کمیسیون می تواند به ازای هر متر مربع ساختمان بدون پروانه، یک دهم ارزش معاملاتی را جریمه صادر کند. ساختمان یا یک پنجم ارزش سرقفلی ساختمان در صورتی که ساختمان دارای ارزش سرقفلی باشد هرکس که مبلغ آن بیشتر از ذینفع باشد باید به شهرداری اعلام کند که صدور گواهی پایان کار بلامانع است.
تخلف مربوط به عدم ساخت پارکینگ یا غیرقابل استفاده بودن پارکینگ
این نوع تخلف زمانی رخ می دهد که احداث پارکینگ طبق مشخصات مندرج در پروانه و نقشه ها و مقررات شهرداری محل الزامی باشد ولی مالک ساختمان از احداث پارکینگ خودداری کرده و اقدام به احداث پارکینگ ابتدا برای ساکنان نمی کند.

در این صورت اگر امکان اصلاح چنین تخلفی وجود داشته باشد، حکم اصلاحی همراه با جریمه خواهد داشت و در صورت عدم امکان کمیسیون می تواند به جریمه ای که حداقل معادل یا حداکثر دو برابر معامله باشد رأی دهد. ارزش ساختمان به ازای هر متر مربع از دست رفته پارکینگ. لازم به ذکر است “مساحت هر پارکینگ با احتساب تیراژ ۲۵ متر مربع می باشد”

ضمناً چنانچه تخلف عدم احداث پارکینگ از نظر اصول شهرسازی، فنی یا بهداشتی رعایت نشود، دستور تخریب در آن صورت الزامی است.

تجاوز به معابر شهری

در این صورت تخلف از تعدی به معابر شهری قانون عدم انصراف مالک است و تعدی در لغت به تسامح اشاره دارد، زیرا تعدی در معابر شهری مشمول عناوین مجرمانه ای مانند تعرفه عدوانی ۶۹۰ هجری قمری است.

تخلف از تعدی به معابر شهری زمانی محقق می شود که مالک ساختمان در حین نوسازی برخلاف پروانه یا بدون مجوز و بدون رعایت اقدامات اصلاحی مصوب شهرداری و مراجع ذیربط اقدام به ساخت ملک جدید نماید. در این صورت شهرداری موظف است از ادامه عملیات جلوگیری و موضوع را در کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری مطرح کند.

نقض عدم استحکام ساختمان

چنین تخلفی زمانی مطرح می شود که صاحب اصول فنی و معماری و… رعایت نکرده و از استحکام لازم برخوردار نباشد. در این صورت چون این تخلف از موارد مذکور در ماده ۱۰۰ کمیسیون شهرداری است، صدور حکم تخریب الزامی است.

تخلف از رعایت اصول فنی و بهداشتی و شهرسازی

در صورت عدم رعایت اصول فنی از جمله ضوابط شناخته شده و علمی در خصوص ساخت بنا، استفاده از ساختمان، مقاومت و بقای آن غیرممکن خواهد شد. ضمناً در صورت تخلف از مواردی که سلامت جسمی و روحی کاربران را حفظ می کند تخلف محسوب می شود.

بنابراین تخلف از موارد فوق توسط مالک دلیل بر طرح دعوی در کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری می باشد که در این نوع تخلف کمیسیون نسبت به جریمه یا تخریب ساختمان تصمیم می گیرد.

کاربر را تغییر دهید

چنین تخلفی زمانی محقق می شود که بر خلاف مندرجات پروانه ساختمانی، محل کسب یا پیشه یا شغل در محدوده غیرتجاری تشکیل شود.

در این صورت شهرداری پس از ابلاغ موضوع را در کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری مطرح و کمیسیون ظرف مدت یک ماه تصمیم به تعطیلی محل کسب، پیشه یا کسب در مهلت مقتضی خواهد گرفت. که پس از تایید تخلف نباید از دو ماه تجاوز کند. .

اجرای این تصمیم بر عهده مأموران شهرداری است و هرکس پس از تعطیلی مجدداً از محل استفاده تجاری کند، علاوه بر تعطیلی مجدد محل، به حبس تعزیری از ۶ ماه تا دو سال و جزای نقدی محکوم خواهد شد.

لازم به ذکر است تشکیل دفتر وکالت، دفتر، دفتر اسناد رسمی، ازدواج و طلاق، روزنامه، مجله و دفتر مهندسی توسط مالک طبق این قانون کاربری تجاری محسوب می شود.

کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری

روند اجرایی کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری چگونه است؟

به طور کلی پس از اعلام موارد تخلف و ابلاغ به متخلف، بدون حضور ذی نفع در کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری رسیدگی می شود. در صورت نیاز به توضیحات ذینفع حضور وی بلامانع است.

مرجع اعتراض به رأی کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری در صورت وجود معترض، کمیسیون ماده ۱۰۰ تجدیدنظر قانون شهرداری است. مرجع رسیدگی به اعتراض مالک یا شهرداری به رأی بدوی کمیسیون ماده ۱۰۰ سازمان دیگری به نام کمیسیون تجدیدنظر است.

تصمیم اتخاذ شده توسط کمیسیون تجدید نظر؛ اصولاً «اما» و «اگر» وجود ندارد و جز در موارد استثنایی که در دیوان عدالت اداری مطرح می شود قطعی است. جلسه کمیسیون تجدیدنظر با حضور هر ۳ عضو رسمی بوده و نظر اکثریت به عنوان رأی کمیسیون محسوب می شود.

نقض و ابطال رأی کمیسیون ماده ۱۰۰

با نظر کمیسیون تجدیدنظر، رأی صادره معتبر و قطعی است، اما در صورت تخلف از ضوابط و مقررات در رسیدگی و صدور رأی، مالک این امکان را دارد که ابطال آن را از دیوان عدالت اداری مطالبه کند. از عدالت
رأی قطعی کمیسیون لازم الاجرا بوده و همزمان با اعتراض به رأی از دادگاه می توان دستور موقت توقف اجرای رأی قطعی را نیز درخواست کرد.

رسیدگی در دیوان عدالت اداری دو مرحله ای و غیابی است. اعتراض به رای کمیسیون اول در مرحله بدوی رسیدگی می شود و پس از صدور رای ظرف ۲۰ روز از ابلاغ، امکان اعتراض در مرحله تجدیدنظر وجود دارد.
در مورد رسیدگی غیابی نیز لازم به ذکر است که به ایرادات و دفاعیات از طریق تبادل لوایح رسیدگی می شود و نیازی به تعیین وقت و تشکیل جلسه نیست.
در مرحله اولیه فقط اشخاص حقیقی و حقوقی امکان شکایت دارند اما در مرحله تجدیدنظر علاوه بر اشخاص حقیقی و حقوقی شهرداری ها نیز امکان اعتراض به رای صادره را دارند. مهلت درخواست تجدیدنظر برای افراد مقیم خارج از کشور دو ماه و برای ایرانیان مقیم ایران بیست روز می باشد.
دعوای ابطال رأی کمیسیون ماده ۱۰۰ در دیوان عدالت اداری صرفاً توسط مالک یا مالکین پذیرفته می شود و شهرداری حق طرح دعوی در مرجع مذکور را نخواهد داشت.
مرجع صالح برای نقض و ابطال رأی کمیسیون ماده ۱۰۰، دیوان عدالت اداری است، لذا ذی نفع می تواند با عنوان درخواست تخلف و ابطال رأی قطعی کمیسیون در دیوان عدالت اداری شکایت کند. .
همچنین امکان شکایت ذینفع از اعضای کمیسیون در سازمان رسیدگی به تخلفات اداری و طرح شکایت پس از رسیدگی در دیوان عدالت اداری وجود دارد. بنابراین توصیه می شود از وکیل متخصص در امور تخلفات اداری کمک بگیرید.
موارد نقض و ابطال کمیسیون ماده ۱۰۰

در ادامه نکاتی در خصوص ابطال و تخلف کمیسیون ماده ۱۰۰ وجود دارد که عبارتند از:

طرف شکایت شهرداری است که طبق قانون یک شخص حقوقی محسوب می شود.
لازم به ذکر است در هر یک از شهرها شهردار منطقه در سازمان شهرداری همان شهر قرار گیرد. بنابراین شهردار مناطق در هر یک از شهرها دارای شخصیت حقوقی مستقل از شهرداری آن مناطق نیست و از آنجایی که شخصیت حقوقی مستقلی ندارد، امکان عضویت در طرفین برای وی وجود ندارد. اختلاف

طرف دیگر شکایت کمیسیون ماده ۱۰۰ است. کمیسیون فوق به صورت مستقل در هر شهر تشکیل می شود و به تخلفات ساختمانی اعلام شده از سوی شهرداری آن شهر رسیدگی می کند.

تبصره: در صورتی که طرف شکایت کمیسیونی باشد که در تهران تأسیس شده است، درج کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری تهران در عنوان طرف شکایت الزامی است.

شکایت از تخلفات ساختمانی توسط دیگران: (همسایه ها و …)
چنانچه فردی غیر از شهرداری به دلیل تخلفات ساختمانی شخص دیگری متحمل خسارت شده باشد، لازم است برای طرح دعوی در کمیسیون ماده ۱۰۰ به شهرداری مراجعه و بدین ترتیب اعتراض خود را اعلام کند. متعاقباً چنانچه شهرداری تشخیص دهد تخلفی در حوزه صلاحیت شهرداری صورت گرفته است به کمیسیون ارسال می کند.

تبصره ـ لازم به ذکر است آراء کمیسیون ماده ۱۰۰ اعم از تجدیدنظر و بدوی باید علاوه بر ملک به ذی نفع مثلاً مستاجر نیز ابلاغ شود. در صورت عدم اطلاع، احتمال نقض این آرا وجود دارد.

در پایان لازم به ذکر است در صورت بروز هرگونه مشکل در این زمینه جهت تسهیل و پیشبرد هر چه بهتر پرونده می توان از تجربه و مشاوره تخصصی وکیل شهرداری استفاده نمود.

در صورت نیاز می توانید برای دریافت مشاوره کاملا رایگان از وکیل من با شماره ۸۷۲۰-۶۰۰-۰۹۱۲ تماس بگیرید.

Rate this post
tell
mobile
telegram
whatsapp